WERKSTUKKEN GEMAAKT IN DE PERIODE 2009-2010

In dit hoofdstuk ziet u werken die zijn gemaakt tijdens de tweejarige teken- en schilderopleiding aan de Crejat. De werkstukken zijn hierdoor zeer divers.

De onderstaande werkstukken worden uitgebreid besproken:
De Lentevogel
Discussie (E=MC3)
Dyslexie

Mocht u behoefte hebben aan meer informatie, dan kan dit via de contactpagina.

Klik op een foto voor een vergroting. Ga terug naar de pagina met behulp van het kruisjes onderaan de foto. Een overzicht van alle werken kunt u vinden op de pagina fotoalbums.

 

2010

 
De lentevogel

DE LENTEVOGEL
60 x 80 cm, acrylverf op doek, 2010   

  
Inspiratie voor de lentevogel 
s’ Ochtends (te) vroeg, word ik gewekt door het gezang van vogels. De ochtend treedt in, maar buiten is het nog donker. De vogels zijn alweer vroeg uit de veren en kondigen de lente aan.
 

Gedachtewereld
De kleuren in de Lentevogel symboliseren de kleuren van de lente. De lichte borst van de vogel symboliseert het licht van de lente en de opkomende zon.

Techniek
De achtergrond is ruw opgebracht met spons en brede kwast. De vogel is in vele lagen en vele kleuren opgebracht; bruine, rood, paars, geel, oranje, zilver enz.. De zilvere kleur is opgebracht in de borst waardoor het licht meer gevangen wordt.

   
Discussie relativiteitstheorie

DISCUSSIE (E = MC3)
60 x 90 cm, acrylverf op doek, 2010

Discussie over de relativiteitstheorie.
Discussie over deze formule.
Discussie in het algemeen.
Discussie die je doet spiegelen.



Gedachtewereld

Relativiteitstheorie van Einstein; E = mc2; energie = massa x lichtsnelheid in kwadraat.

  • Des te meer massa (positief/negatief) en snelheid je in een discussie/overleg steekt, des te meer energie (positief of negatief) dit oplevert. Of andersom.
  • Kwadraat is veranderd in de macht 3; nog meer snelheid, nog meer energie.  
  • Energie in een discussie steken, geeft massa/gewicht aan de discussie.
  • Terug naar de kern.
  • De formule is gespiegeld: je met een ander vergelijken om er zelf beter van te worden.
  • De formule staat centraal; de discussie centraal houden.
  • De kleur rood staat voor passie, vuur (verhitte discussie), temperament, tot elkaar komen.
  • Doorzichtigheid: zo opgezet dat iedereen kan zien wat er gebeurt, helderheid. 

Discussie gesloten:           (+) E = mc3 + (-) E = mc3 (gespiegeld) = 0

Techniek
E = mc3 gespiegeld is in twee lagen hoogglansvernis opgezet. E=mc is in drie lagen opgezet. "3" is in 4 lagen opgezet, omdat deze afwijkend is. 

Het gehele doek is rood geschilderd. De formule is geschilderd met hoogglansvernis. In feite is het doek dus één kleur. Er is geen licht en schaduw in het schilderij, het licht wordt veroorzaakt door bronnen van buiten. Beweging in het schilderij wordt veroorzaakt door beweging buiten het schilderij.

 
Hardangervidda

HARDANGERVIDDA (Noorwegen)
100 x 120 cm, acrylverf op doek, 2010

De inspiratie voor dit schilderij  is gekomen na een reis door Noorwegen, een land met prachtig gekleurde landschappen.

 
Face plastic

FACE PLASTIC
44 x 62 cm, kleurpotlood en pastelkrijt op papier, 2010

Een groot contrast tussen warme en koude kleuren. Een blik niet boos, maar indringend of toch vragend?

 
Stierenvechter

STIERENVECHTER
20 x 30 cm, linosnede, acrylverf op papier, 2010

 

2009

 
Dyslexie

DYSLEXIE
16 x 25 cm, potlood op papier, 2009 
Prijs n.v.t 

Inspiratie
Ik ben geïnspireerd door mijn zoon van 9 jaar die zwaar dyslectisch is, een slim kind met een beperking.

Gedachtewereld
De witte stoel staat voor mijn zoon, onbevangen en blanco in het leven.
Wat staat hem allemaal nog te wachten, wat komt er nog op zijn pad. 
Onder hem zijn lust en last: lekker puzzelen, daar is hij goed in.
Het is een letterpuzzel waarin een aantal woorden verwerkt zijn:
mijn zoons naam, door of rood, feil of lief.
De kleinste letters zijn waziger getekend; moeilijker leesbaar.
De voorste letters zijn groot en met scherpe lijnen getekend; beter leesbaar.
De rechterlijn van de puzzel bevat een stukje dat eigenlijk niet goed is:
net als bij dyslecten, het past wel maar klopt niet. 
De piano onderin symboliseert de dansende letters, die dyslecten wel noemen.
Door een afwijkend perspectief lijken de letters naar je toe te komen.

 
Bloemendame

BLOEMENDAME
30 x 40 cm, acrylverf op papier, 2009
Verkocht

De contouren van deze bloemendame zijn speels herhaald in de achtergrond. Door verschillende kleuren in de achtergrond en vloer te gebruiken, zijn deze lijnen enkel nog subtiel aanwezig.

 
Bloemedame op visite, 2011

BLOEMEN DAME OP VISITE

30 X 40, acrylverf op papier, 2011

 
Frog

FROG
50 x 65 cm, pastel op papier, 2009

 
Zwart witte dame

ZWART WITTE DAME
60 x 80 cm, fineliner op papier, 2009

 
Landschap blauw groen

LANDSCHAP BLAUW GROEN
25 x 52 cm, acrylverf op papier, 2009

 
Samenwerken

SAMENWERKEN
20 x 30 cm, fineliner op papier, 2009
Prijs n.v.t

 
Onschuld

ONSCHULD
10 x 12 cm, ets, drukinkt op papier, 2009

 
schilderij Avondspits

AVONDSPITS
50 x 70 cm, acrylverf en spuitbus op doek, 2009